Izaberite stranicu

Izložba – MOSAIC IMAGE – mozaici, slike i objekti Olivera Gavrić Pavić i Ivan Pavić

avg 6, 2021

Izložba MOSAIC IMAGE razmatra poetske sličnosti i različitosti, međusobne uticaje između mozaika kao tehnike monumentalnog slikarstva i štafelajne slike, odnosno ostalih slikarskih tehnika. Takođe se uspostavljaju paralele između mozaika, reljefa i skulpture. Razmatranje ovih  relacija je logično usledilo nakon dugogodišnjeg bavljenja različitim slikarskim i vajarskim tehnikama. Tačnije, svaki od dva autora je gradeći sopstveni likovni svet prešao granice datog medija i uplovio u neki drugi.

Tako se Ivan Pavić veoma rano bavi skulpturom u svom umetničkom opusu. Kada kasnije stvara u mozaiku on vešto spaja svoja vajarska i slikarska znanja i predstavlja nam se trodimenzionalnim, kolorističkim, mozaičkim objektima. To se posebno zapaža u ciklusu radova „Alternativni portreti“ koji je inspirisan primitivnom umetnošću. Sam autor navodi: „Tada sam napravio jedan broj skulptura (objekata) od pravih životinjskih lobanja, koje sam oslikavao akrilnim bojama. Pre nekoliko godina sam u jedan reljefni mozaik ubacio polovinu jagnjeće lobanje. Usledilo je pravljenje jednog mozaika u tri dimenzije od cele lobanje, slično objektima koji su malopre opisani.“ Umetnički opus ovog autora može se sagledati kroz cikluse radova: „Alternativni portreti“, „Fragmenti pejzaža“, “Plavi plamen praznine“ i „Carstvo nebesa“.

O svom ulasku u svet mozaika Olivera Gavrić Pavić kaže: „Moja prva iskustva u mozaiku bila su plastična, reljefna. Osećala sam mozaik kao skulpturu, možda zbog kockastog oblika kamena.  Mi, studenti sa Akademije likovnih umetnosti u Beogradu koristili smo cementni malter u takozvanoj direktnoj metodi izvođenja mozaika. Ovakav način rada nam je omogućio veliku slobodu i odmah vidljive rezultate rada. Tako su moji mozaici iz 90-tih, rađeni direktnom metodom bili ekspresivni, grubi, sa prirodnim kamenom nepravilnog oblika… U to vreme inspirisala sam se poezijom Federika Garsije Lorke, njegovom „Poemom del Kante Hondo“ a takođe i radovima rumunskog vajara Konstantina Brankušija.“ Umetnički opus ove autorke može se sagledati kroz tematske celine: animalistički motivi, apstrakcija inspirisana kosmosom i figurativno slikarstvo objedinjeno ciklusima „Lestvice i slatki limunovi“ i “Kalemegdanse priče”. Posebno ovaj noviji ciklus radova, “Kalemegdanse priče”, pruža veliku mogućnost tematskog i poetskog prožimanja dva medija, mozaika i štafelajne slike.

Izložba se sastoji od tridesetak eksponata: mozaika, slika i objekata i 11 printova. Dela koja su odabrana za izložbu rečito govore o značaju autorske ideje koja se suštinski ne menja već se upravo dopunjuje izražavanjem u različitim medijima. O tome govore i sami autori analizirajući sopstveni umetnički opus na predavanjima koja su održana u Atini, Beču i Gaziantepu u okviru Međunarodnih kongresa mozaičara. Delovi ovih predavanja sa fotografijama prikazani su na izložbi u formi plakata.

 

Predavanje sa fotoprojekcijom “Pregled istorije savremenog mozaika u Srbiji” održaće se na otvaranju izložbe u cilju promocije knjige “ Mozaik u Srbiji 1950-2015”, koja je izašla iz štampe uz pomoć Ministarstva kulture i informisanja. Prošle godine, knjiga je dopunjena novom, elektronskom publikacijom „Savremeni mozaik u Srbiji“.

Predavanje sadrži koncizan istorijski pregled savremenog mozaika u Srbiji od “zlatnog doba” Titove Jugoslavije- unutrašnje dekoracije zgrade SIV-a u Beogradu i sličnih projekata širom Srbije do danas. Poseban akcenat je stavljen na autore sa kojima započinje savremeni mozaik u Srbiji, kao što su Milo Milunović, Boško Petrović, Marinko Benzon, rana dela Mladena Srbinovića, Boža Prodanović, Lazar Vozarević, Slave Dukovski, Petar Omčikus i njegova organizacija međunarodnog susreta mozaičara u Vela Luci, sve do profesora umetničkih  akademija koji su utemeljili ovu slikarsku disciplinu kroz školski sistem kao Stojadin Petković, Vlada Todorović, Branko Miljuš i Đura Radlović. Sakupljeno je preko 100 fotografija, a u uvodnom delu iznete su osnovne informacije o antičkom mozaičkom nasleđu.

 

Autori:

OLIVERA GAVRIĆ PAVIĆ

Diplomirala je na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu, na odseku slikarstva 1990. i i magistrirala na istom fakultetu 1992. Uporedo, diplomirala na Fakultetu političkih nauka u Beogradu, na odseku novinarstva 1988. Izlagala na 44 samostalne i na preko 200 grupnih izložbi u zemlji i inostranstvu. Izvela 16 mozaičkih kompozicija na sakralnim objektima. Najveće kompozicije se nalaze na Kalemegdanu, kod  kapele sv. Petke i na fasadi crkve u Sremčici. Organizovala je i osmislila vše autorskih, grupnih izložbi mozaika. Posle prve ovakve izložbe sa još troje kolega osniva Umetničku grupu Ametist. (2001-2014)

Objavila je preko 200 naslova, likovnih kritika, u stučnim časopisima, dnevnoj i periodičnoj štampi. Na predlog istoričarke umetnosti, Katarine Ambrozić postaje član AICA (International Association of Art Critics) 1999. Održala brojna predavanja o mozaiku, od kojih jedan deo u inostranstvu. Uz pomoć ministarstva za kulturu i informisanja Srbije objavila je knjigu Mozaik u Srbiji 1950-2015 u izdanju ULUPUDS-a. U 2020. izdala je elektronsko izdanje knjige Savremeni mozaik u Srbiji.

 

IVAN PAVIĆ

Diplomirao je na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu, na odseku slikarstva 1984. Magistarske studije slikarstva završio na istom fakultetu 1986. Specijalizaciju na Ecole National Superrieure des Beaux Arts u Parizu stekao 1989.

Izlagao na 42 samostalne i na preko 200 grupnih izložbi u zemlji i inostranstvu. Zastupljen je u zbirkama Muzeja grada Beograda, Srpske akademije nauka i umetnosti, Narodnih muzeja u Beogradu, Zaječaru, Vranju, Trebinju i u mnogim privatnim zbirkama u zemlji i inostranstvu. Više njegovih radova iskorišćeno je u ilustrovanju korica i unutrašnjih strana knjiga. Kao integralni deo romana Milorada Pavića Poslednja ljubav u Carigradu  naslikao je predloške karata za špil Vizantijski tarot.

Član je ULUS-a, ICOM –a, AIMC –a (2008 – 2014). Aktivno je izlagao na izložbama Umetničke grupe Ametist. Zaposlen u Narodnom muzeju u Beogradu kao šef Odelenja za konzervaciju i restauraciju. Pored slikarstva i konzervacije bavi se pisanjem haikua, haibuna i kratkih priča. Zbirku pripovedaka Vampirović i druge priče objavio je 2017.

 

Pročitajte još

Ukidanje pečata
Pretrazivac kulturnog nasledja